brussels_sprouts_sad_girlHet is al weer heel wat jaren geleden dat één van onze dochters haar klasgenoten verbijsterde door te verklaren dat spruitjes haar lievelingseten was. Na de gebruikelijke opsomming van pizza, patat en pannenkoeken viel zij met haar ontboezeming nogal uit de toon.

Ze meende het wel degelijk heel serieus en als je de moeite neemt om deze blog helemaal te lezen, zal ik je aan het eind het geheim verklappen. Want het is eigenlijk maar een koud kunstje om van deze supergezonde kooltjes een ware lekkernij te maken.

Groente met een luchtje

Ik moet eerlijk zeggen dat mijn eerste ervaringen met deze groente absoluut niet positief waren. De penetrante geur kwam je al van verre tegemoet. Een mes en vork had ik eigenlijk niet nodig om ze te eten, want je kon ze bij wijze van spreke wel met een rietje opzuigen, zo gaar waren ze. Dat er na het nuttigen van deze spruitjes een poosje later andere penetrante geuren de ruimte vulden, ach, laat ik daar maar niet verder over uitweiden.

Historie

Spruitjes hebben een lange historie. De Romeinen vonden al spruitjes op hun borden. Zij namen het mee naar België. In een oud document uit 1821 worden spruitjes voor het eerst genoemd in een teelt. Dat was bij een boer op het land vlakbij Brussel, vandaar de Engelse naam Brussels Sprouts. Vanuit België werden de spruitjes naar Nederland, Engeland, Frankrijk en Duitsland gebracht.

Gezond

Spruitjes zijn gezondheidsbommetjes waarvan de gezondheidsaspecten door wetenschappelijk onderzoek zijn aangetoond:

  • Spruiten zijn rijk aan vitamine A, B1, C, kalium, magnesium, fosfor en vezels. Met een vitamine C-gehalte van 150 mg per 100 gr zijn ze de absolute koploper onder de groenten. Dat is ongeveer 2 tot 3 keer zoveel als per 100 gr sinaasappel.
  • Een handvol spruitjes bevat rond de vier gram vezels en dat is erg goed voor de darmwerking.
  • In spruitjes zit sulforaphane glucosinalaat. Dat is een stof die ook in andere koolsoorten zoals broccoli en witte kool voorkomt. Het zorgt ervoor dat je lichaam enzymen aanmaakt die schadelijke stoffen zoals vrije radicalen in het lichaam neutraliseren. Sommige wetenschappers geloven dat ze een goede bescherming bieden tegen o.a. borst- en darmkanker.
  • Spruitjes bevatten veel foliumzuur. Foliumzuur is nodig voor de groei en goede werking van het lichaam en voor de aanmaak van witte en rode bloedcellen. Foliumzuur is ook belangrijk voor de vroege ontwikkeling van het ongeboren kind.
  • Spruitjes eten houdt je jong! Spruiten hebben door de hoge concentratie vitamine C een positief effect op de huid.

Het geheim

Zoals beloofd zal ik mijn “spruitjesgeheim” met je delen. Het recept dat in ons gezin spruitjes in één klap in de top 3 van favoriete gerechten zette, is heel eenvoudig:

Spruitjes met spekjesKook de spruitjes beetgaar. Spruiten moeten in tegenstelling tot andere groenten worden gekookt in ruim water. Op deze manier gaat er zo min mogelijk vitamine C verloren. Bak in een grote koekenpan of wok spekjes, uien en champignons en doe hier een flinke hoeveelheid kerriepoeder bij. Doe op het laatste moment de spruitjes hierbij in en roer alles nog even goed door. Wie liever geen vlees gebruikt, kan de spekjes weglaten of vegetarische spekreepjes gebruiken.

Ze liggen inmiddels weer in de supermarkt en de komende maanden zullen ze regelmatig op het menu staan. Voor ons een geweldige manier om supergezond te genieten. En nu ik weet hoe het moet, hebben we ook geen last meer van luchtjes vooraf en achteraf en dat is toch wel een hele opluchting!

 

Bronnen:

http://www.spruitjesjanatuurlijk.nl/
http://www.groentenenfruit.nl/veggipedia/product/spruitjes.html
http://www.healingfoodreference.com/brussels_sprouts.html

Geef een reactie