Ik geef onmiddellijk toe dat de titel van deze blog associaties zou kunnen oproepen met het spraakmakende programma dat BNN uitzendt, maar dat is zeker niet de bedoeling. Ik wil het hebben over het alledaagse fenomeen griep waar we de komende periode weer veel over zullen horen.

De zomer is definitief voorbij en we hebben al diverse natte, koude en winderige dagen gehad. Ons lichaam krijgt het weer zwaar(der) te verduren en ook dit jaar zullen veel Nederlanders een aantal dagen of soms zelfs weken kampen met de hinderlijke verschijnselen van de griep.

Griepprik

In de afgelopen jaren hebben we een toename gezien van het gebruik van de griepprik als preventiemiddel. In het begin was deze vooral bedoeld voor risicogroepen, zoals mensen met hartaandoeningen of longproblemen. In de loop van de tijd werd het begrip risicogroep opgerekt en werd de leeftijdsgrens steeds verder verlaagd. Uiteindelijk betekent dit dat nu kerngezonde 60 plussers een uitnodiging ontvangen om een griepprik te nemen en zo goed beschermd te zijn tegen deze volgens deskundigen zelfs levensbedreigende aandoening.

Het absolute dieptepunt in dit traject was de “soap” rondom de Mexicaanse griep. Ab Klink, destijds verantwoordelijk minister, besloot gedreven door politieke en economische motieven om 34 miljoen vaccins aan te schaffen zodat iedere Nederlander 2 keer gevaccineerd zou kunnen worden. Uiteindelijk bleek het niet alleen een onverstandige, maar ook een geldverspillende actie. Maar liefst 20 miljoen vaccins werden niet gebruikt en uiteindelijk vernietigd, een kapitaalverspilling van 144 miljoen euro.

Twijfels

In 2011 publiceerde het Geneesmiddelenbulletin een spraakmakend artikel over de de werkzaamheid en effectiviteit van de griepvaccinatie. Daarin werd gesteld dat bij gezonde mensen tussen 16 en 65 jaar de prik slechts een matig effect heeft als het gaat om het verminderen van griepsymptomen en het aantal dagen dat mensen ziek thuis blijven. Ook was niet aangetoond dat vaccinatie complicaties bij griep of het overdragen van het griepvirus naar andere personen kon voorkomen. En over de werkzaamheid van de griepprik bij kinderen onder 16 jaar en ouderen boven 65 jaar konden überhaupt geen conclusies getrokken worden.

Versterk je immuunsysteem

Wat kun je dan wel doen om griep te voorkomen of ervoor te zorgen dat je weer snel opknapt als je griep hebt? Het allerbelangrijkste is dat je zorgt voor een optimaal functionerend immuunsysteem. Maatregelen die kunnen worden genomen om het immuunsysteem gezond te houden, zijn:

  • gezonde voeding met veel verse producten, zoals fruit en groente
  • vermijden van gifstoffen die het immuunsysteem ondermijnen, zoals nicotine en alcohol
  • vermijden van stress
  • voldoende slaap
  • het immuunsysteem versterken door training, zoals bewegen in de frisse lucht

Steeds meer deskundigen beschouwen vitamine D als het belangrijkste wapen in de strijd tegen de griep. In de herfst en winter is er veel minder zon en komen we vaak minder buiten waardoor we een tekort kunnen krijgen aan vitamine D. Door dit tekort worden we kwetsbaar en heeft een griepvirus meer kans om toe te slaan. Het is daarom belangrijk regelmatig tijdens zonnige momenten naar buiten te gaan. Daarnaast kunnen we extra vitamine D tot ons nemen via de voeding en eventueel via supplementen. Belangrijke bronnen van vitamine D zijn: levertraan, melk, boter, vis (sardientjes, haring, zalm, tonijn) en gist.

Natuurlijke remedies tegen griep en verkoudheid

Een overzicht van middeltjes die al gebruikt werden in grootmoeders tijd. Goedkoop en voor handen, omdat er gebruik wordt gemaakt van producten die je (meestal) in huis hebt.

  • Citroen en honing hoestdrank: honing verzacht de keel. Door wat citroensap toe te voegen wordt het slijm in de keel afgebroken.
  • Kamillethee: kamille vermindert de verstopping in de neus. Het kan gedronken of geïnhaleerd worden. Kamille bevordert de spijsvertering en maakt het makkelijker om in slaap te vallen.
  • Groente en fruit: ongekookte groente en fruit bevatten de meeste voedingsstoffen.
  • Pepermuntthee: pepermuntthee verlaagt koorts en helpt om de luchtwegen vrij te maken.
  • Gemberthee: gember doodt virussen en kan als thee gedronken worden of worden toegevoegd aan de maaltijd. Gemalen gember kan als een soort crème worden aangebracht op keel of borstkas om het herstel te bevorderen en de lymfeklieren te stimuleren.

Prikken of slikken?

Volgens de cijfers van het RIVM krijgt ongeveer 22% van de totale bevolking jaarlijks een griepprik. Dit betekent dat de komende weken weer veel brievenbussen zullen klepperen en een uitnodiging op de mat valt om naar de huisarts te komen voor deze vaccinatie. Als je een uitnodiging krijgt, wil dat niet zeggen dat je verplicht bent om ook echt te komen. Het is verstandig om de voor- en nadelen goed op een rijtje te zetten en daarna een keuze te maken. Op Internet is veel goede en gedegen informatie te vinden over de risico’s van de griepvaccinatie.

Als natuurgeneeskundig therapeut ben ik een groot voorstander van een natuurlijke aanpak zowel bij het voorkomen als het bestrijden van griep. Je hebt een aantal mogelijkheden kunnen lezen in deze blog, maar als je nog wat verder zoekt op Internet, vindt je nog veel meer uitstekende tips. Natuurlijk is het vervelend om ziek te zijn en krijg je liever geen griep. Maar als je toch geveld wordt door de griep, zorg er dan voor dat je de natuurlijke bestrijdingsprocessen van je lichaam de ruimte geeft en zoveel mogelijk ondersteunt. Daardoor zul je uiteindelijk met een versterkt immuunsysteem uit de “griepstrijd” komen en daar heb je later alleen maar voordeel van!

 

Bronnen:

RIVM
Kennislink.nl
Natural News
NOS

Geef een reactie